La kroppen hele seg selv

Dr. Jørn Bremnes er spesialist i anestesiologi. Han var med på å starte Smerteklinikken på Rikshospitalet i 1984, og har arbeidet heltid med smertebehandling i over 30 år.

Nå er han en del av legeteamet på Stamcelleklinikken som tilbyr en helt ny behandling av artrose og seneskader.

Artrose-pasienter har lenge fått et for dårlig behandlingstilbud.

Pasienter med slitasje i ledd har blitt henvist til trening og tatt smertestillende og betennelsesdempende midler. I min praksis som smertespesialist ser jeg mange av disse pasientene daglig. Det har alltid vært en utfordring å behandle og smertestille disse pasientene, inntil nylig kunne vi bare tilby kortisonsprøyter og betennelsesdempende tabletter som virker i hele kroppen og kun har midlertidig og begrenset effekt. Gjentatte sprøyter med kortison er heller ikke gunstig for leddet. Derfor er det stort endelig å kunne tilby et alternativ til kortison mot slitasje og betennelse i ledd og sener: reparasjonsceller kombinert med betennelsesdempende stoffer fra eget blod.

Bilde av Dr. Jørn Bremnes som står over en kvinnelig pasient som ligger på magen, de er inne i et behandlingsrom og legen skal klargjøre ryggen til pasienten for behandling - Stamcelleklinikken - Artrose

Det har vist seg at blodceller (iPRF) fra egen kropp kan virke gunstig for ledd og bløtdeler. De kan virke sterkt betennelsesdempende og reparerende. På Stamcelleklinikken skiller vi ut disse cellene ( blodplater, hvite blodceller, vekst faktorer og fibrin) og setter dette tilbake i området som trenger behandling. Dette kan være alt fra artrose i ledd, rygg og nakke til betennelser i sener og muskler.

Bilde av Dr. Jørn Bremnes uten briller, med munnbind på. Han smiler ned mot pasienten på behandlingsrommet - Stamcelleklinikken - Artrose

De hvite blodcellene virker betennelsesdempende. Blodplatene inneholder kjente vekstfaktorer og fibrinet «smører» leddet og holder på cellene. Vi bruker altså kroppens egne helingsmekanismer til å dempe betennelser, redusere smerte og øke bevegeligheten. Cellene fra din egen kropp brukes til å snu en degenerativ prosess til en regenerativ tilstand, der disse cellene bidrar til bedre leddhelse.

Bilde av en klype som holder en sprøyte med en lang, tynn nål som skal injisere et middel i ryggen på en pasient som ligger på magen - Stamcelleklinikken - Artrose

Jeg er veldig stolt over å få være med på og utvikle denne metoden. Vi kan ikke hjelpe alle eller få bort alle smerter, men vi kan bidra til at pasienter som har hatt et veldig dårlig tilbud får en bedre hverdag.

Bilde av Dr. Jørn Bremnes som undersøker en kvinnelig pasient. Pasienten sitter på en behandlingsbenk, legen undersøker muskulaturen i pasientens nakke - Stamcelleklinikken - Artrose

Overlege dr. Jørn Bremnes.

Spesialist i anestesiologi i 1984. Var med på å starte Smerteklinikken på Rikshospitalet i 1984. Overlege på Smerteklinikken, Rikshospitalet fram til 1994. Sluttet på Rikshospitalet og startet Norsk Nakke- og Ryggklinikk 1994. En klinikk, som den første i Norge, startet med utredning og denervering av nerver/ledd i nakke og rygg. 10-15 år senere startet også St. Olavs hospital i Trondheim, Rikshospitalet og AHUS med denne behandlingen. Arbeider på Klinikk for Smertebehandling, en klinikk som han startet i 1986. Behandler der alle ulike typer smerter. Har i flere år prøvd å finne en god behandling for leddsmerter. Jeg har funnet ut at behandlingen med i-PRF er en meget egnet mulighet for pasientene og var derfor med på å starte Stamcelleklinikken.