Kroppens egne byggesteiner

Hver og en har sin helt unike cellekode. Tradisjonell medisin har behandlet alle på samme måte. Stamcellemedisin bruker kun dine egne, unike reparasjonsceller i behandlingen.

Trinn 1:

Alle nye pasienter gjennomgår en komplett undersøkelse, og får en diagnoserapport fra vårt medisinske team, før vi kan sette i gang stamcellebehandlingen

Bilde av Dr. Knut Egill Parrington Hansen som undersøker en kvinnelig pasient på et behandlingsrom. Pasienten ligger på en benk under en røntgen maskin. Legen har briller og munnbind på og holder hendene på pasienten - Stamcelleklinikken - Artrose

Første gang du kommer til Stamcelleklinikken gjennomfører vi en grundig klinisk undersøkelse med røntgen. Hvis dette ikke gir klare svar, bruker vi også MR. Og i de tilfellene heller ikke MR gir klare svar, utfører vi diagnostiske blokader som innebærer at vi bedøver vi ulike ledd og nerver med lokalbedøvelse. Vi ser nøyaktig hvilket sted vi setter bedøvelsen ved hjelp av gjennomlysning med et spesielt røntgenapparat. Forsvinner smertene har vi også funnet ut hva som forårsaker dem.

Trinn 2:

Vi henter ut stamceller fra din egen kropp

Dersom undersøkelsen tyder på at du vil ha utbytte stamcellebehandlingen, kan du få den første injeksjonen allerede ved første konsultasjon. Da begynner vi med å hente ut stamceller, blodplater, hvite blodlegemer, vekstfaktorer og fibrin fra pasientens eget blod eller fett.

Blodplater og hvite blodceller er kilder til høy konsentrasjon av vekstfaktorer og cytokiner som regulerer en rekke prosesser forbundet med vevsregenerasjon og heling. Disse inkluderer platelet-derived growthfactor-PDGF, transforming growthfactor-beta-TGF-b, insulin like growthfactor- IGF-1 og vascularepithelial growthfactor-VEGF, for å nevne noen.

I-PRF inneholder også en konsentrasjon av mesenchymale stamceller.

Stamceller fra blod hentes ut på samme måte som når man tar en enkel blodprøve. Stamceller fra fett tas fra overfladisk fettvev gjerne fra pasientens mageområde som er rikt på stamceller: 90% av cellene i fettvevet er stamceller (MSC= Mesenkymale stamceller), mens 90% av volumet er fett. Stamcellene er altså mye mindre enn fettcellene, og det er ca 9 stamceller for hver fettcelle. Bukfettet er hos de fleste lett tilgjengelig, og med en liten nål suges fettet og stamcellene ut. Denne fettsugingen gjøres under sterile forhold med rikelig lokal anestesi på en av våre operasjonsstuer.

Trinn 3:

Blod og fett behandles for å få en høyest mulig konsentrasjon av virksomme celler.

Så snart vi har hentet ut blod eller fett for stamcellebehandlingen, blir dette materialet behandlet på klinikken.

Fettet og stamcellene som hentes ut fra mageregionen gjennomgår en omfattende filtreringsprosess som gir en konsentrert løsning med stamceller og nanofett. Det er flere millioner stamceller per milliliter i denne vesken.

Blodet blir sentrifugert for å skille ut stamcellene.

Bilde av seks blodprøver som ligger i en sentrifugemaskin som er klare til å sentrifugeres for å skille ut stamceller. Over blodet i prøveglassene har det lagt seg en lysere rød, konsentrert væske, dette er stamcellene som er skilt ut fra blodet - Stamcelleklinikken - Artrose

Etter prosessen kan man se den konsentrerte væsken med stamceller øverst i reagensglassene.

Bilde av seks blodprøver i glass med lilla lokk som står i en beholder ved siden av sentrifugemaskinen. Over alt blodet i prøveglassene ser man en lysere rød, konsentrert væske, som er stamcellene - Stamcelleklinikken - Artrose

Denne konsentrerte væsken injiseres i området som skal ha stamcellebehandlingen

Blodet sentrifugeres med nøyaktig spinnhastighet over et gitt tidsrom. På denne måten oppnår vi en høy konsentrasjon av de viktige cellene – eksempelvis blodplasma, blodplater, fibrin, hvite blodceller, en rekke viktige gro- og vekstfaktorer og 1-2 prosent stamceller.

Trinn 4:

Vi injiserer kun virksomme stoffer fra din egen kropp i området hvor smertene er.

De virksomme cellene injiseres tilbake til sener, ledd eller muskler hvor pasienten opplever smerter eller har slitasje. Det er bare pasientens egne celler, ingen kunstige tilsetningsstoffer, som benyttes i stamcellebehandlingen. Vi bruker et spesielt røntgenapparat for å se at nålen treffer nøyaktig og riktig i leddet som behandles. Dette stikket er ikke smertefullt, fordi nålen er så tynn.

Det injiserte fibrinet virker som et bindende støtteverk for oppbygging av cellene i ledd og sener.

De hvite blodcellene virker betennelsesdempende og har samtidig en smørende effekt på leddet.

I-PRF-behandlingen som bruker pasientens eget blod, må gjentas 3-6 ganger med 14 dagers mellomrom. De fleste pasientene opplever både smertelindring og bedre bevegelighet i leddet.

I de aller fleste tilfeller holder det med en injeksjon med stamceller fra fett.

Dr. Knut Egill Parrington Hansen

Spesialist i ortopedisk kirurgi. Dr Hansen har jobbet med ortopedisk kirurgi siden 2002 og har spesialisert seg videre innen protesekirurgi og traumatologi. Han jobber som overlege og har mange års erfaring med behandling og vurdering av ortopediske problemstillinger og skader. Behandling av tilstander som leddsmerter og leddslitasje er et spesielt fokus.